Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Program

10.1.2013 - 19.1.2013

Ostře sledované vlaky na Evropském festivalu obnovených filmů

10.-30.1.2013 Israel Cinematheques

 



OSTŘE SLEDOVANÉ VLAKY

Podle předlohy: Bohumil Hrabal (podle stejnojmenné novely)

Scénář: Bohumil Hrabal, Jiří Menzel

Režie: Jiří Menzel

Kamera: Jaromír Šofr

Hudba: Jiří Šust

Hrají: Václav Neckář (Miloš Hrma), Jitka Bendová (Máša), Vladimír Valenta (přednosta stanice), Libuše Havelková (přednostová), Josef Somr (Hubička), Alois Vachek (zřízenec), Jitka Zelenohorská (Zdenička Svatá), Vlastimil Brodský (Zednicek), Ferdinand Krůta (strýček), Květa Fialová (hraběnka), Naďa Urbánková (Viktoria Freie), Jiří Menzel (dr. Brabec), Pavel Landovský (zloděj) a další

Produkce: Filmové studio Barrandov, 1966

Film byl natočen v souladu s poetičností literárního díla Bohumila Hrabala. Děj se odehrává na sklonku II. světové války, příběhem mladého železničáře, který je zabit při sabotáži proti německým okupantům právě v době kdy dozrává v muže. Film plný humoru přesto neztrácí nádech absurdity a tragedie doby.

 
Cena: Oscar Americké filmové akademie ,za nejlepší ne-anglicky mluvený film ,získal režisér Jiří Menzel (1967)

Elév Miloš Hrma nastoupil na zácvik do malé železniční stanice. Přednosta stanice, vášnivý holubář, má laskavou manželku, ale přesto závidí výpravčímu Hubičkovi jeho úspěchy u žen. Milošovou zatím platonickou láskou je pohledná průvodčí Máša. Zkušený Hubička předává Milošovi odborné znalosti a zároveň se dozví, že mladík je dosud panic. Idylu stanice naruší příjezd rady Zednicka, který vysvětlí zaměstnancům, že ústup německých vojsk na všech frontách je plánovaný a Říše vyhrává. Máša stráví s Milošem milostnou noc. Své selhání řeší mladý muž druhý den pokusem o sebevraždu. Je zachráněn a lékař mu vysvětlí, že ejaculatio precox je v jeho věku normální. Doporučí mu zácvik u zkušené ženy Hubička laškuje při noční službě s telegrafistkou Zdeničkou a potiská jí zadeček úředními razítky. Její matka to tak nenechá. Přednostu připraví dva skandály o vytoužené povýšení na inspektora. Němci jsou nervózní, na českých tratích vyhazují partyzáni do povětří jejich transporty zbraní. I na této stanici má dojít k sabotáži. Mladá artistka Viktoria Freie, která přivezla pumu, zbaví na Hubičkovu žádost Miloše problému s panictvím. Osmělený mladík se v nouzové situaci ujme sám výbušniny. Akce se povede a transport vybuchne. Přitom však zahyne i sám nešťastný elév.


ANOTHER LOOK: THE RESTORED EUROPEAN FILM PROJECT #1

Though this may strike present-day audiences as somewhat peculiar, cinema was not always seen as an art form. Quite to the contrary—in its earliest beginnings, film was considered a disposable object, as ephemeral as the images it brings to the screen. It took a while for the artistic significance of filmmaking to become self-evident, and when it did, the need arose to not only celebrate cinema but also protect it from the ravages of time and usage. Beginning in the 1930s, institutions were set up to defend the seventh art for the benefit of future generations.

Particularly influential in this area were the European film archives, which today represent the largest repositories of world cinema. It is due to their endeavors that today we are able to appreciate many of Europe’s screen gems, and continue sustaining a century-long passion for cinematic wonder.

 "Another Look: The Restored European Film Project" marks a unique venture whose purpose is to raise awareness to both classic European cinema and the means by which it is preserved. Through the collaboration of the European Union and local European embassies, this project will present ten films, one from each of its participating nations, all in restored versions and high quality formats. These works were not only chosen for their artistic merit but because they reflect on different facets of European film heritage as well as modern European history. Taken together, they thus give evidence to the diversity of cinematic practice and its potential to illuminate our cultural understanding.

The project’s film selection will be presented at the Tel Aviv, Jerusalem, and Haifa Cinematheques during the month of January, 2013. This program is divided into two main thematic sections. The first, titled "Band of Brothers", focuses on cinematic attempts at defining a community in Europe. Films in this section struggle with Europe’s longstanding legacy of social fission, and in the process, offer dystopian and utopian visions on the possibility of forming a union within and across national boundaries. The second section, titled "From the Mouth of Babes", centers on films which use European youths as a way of providing social commentary. Here, children and young men and women are placed in situations whereby they have the opportunity to reflect on the injustice perpetrated by their elders and perhaps offer an avenue of change. While referring to past occurrences, both these sections carry resonance with present-day tensions within the European continent. Accordingly, they not only testify to the rich heritage of European filmmaking but propose new ways for Israeli audiences to enhance their understanding of European culture.

In addition to its screening program, the project will also feature a symposium on the topic of audiovisual preservation and restoration. The session will include presentations from well-known experts representing the European and Israeli archiving fields. While geared primarily towards film and archive professionals, this symposium is open to the public, and all who are interested in audiovisual preservation are encouraged to attend.

Tel Aviv Cinematheque 13.1.2013, 21h

www.cinema.co.il

Jerusalem Cinematheque 24.1.2013, 19h

www.jer-cin.org.il

Haifa Cinematheque 19.1.2013, 17h

www.haifacin.co.il

 

 

 

Místo konání:

Tel Aviv Cinematheque, Jerusalem Cinematheque, Haifa Cinematheque

Datum:

Od: 10.1.2013
Do: 19.1.2013

Organizátor:

České centrum je spoluorganizátor akce


Připomenutí akce
Tuto akci nelze připomenout, protože akce již začala